V EDYCJA

Mazowiecki sen o jednorożcu, logo startuj z Maozwsza, zdjęcie Warszawy - Pałac Kultury i Nauki

5 października 2023 roku Centralny Dom Technologii w Warszawie stał się miejscem twórczego poruszenia i inspirujących pomysłów, podczas finału V edycji konkursu Startuj z Mazowsza, inicjatywy Województwa Mazowieckiego. Wydarzenie zgromadziło pasjonatów przedsiębiorczości oraz innowacji, a także nagrodziło projekty, które odpowiadają na wielkie wyzwania społeczne.

Konkurs nie tylko podkreśla znaczenie młodych firm z Mazowsza dla rozwoju regionu, ale także zwraca uwagę na ich potencjał, który pozwoli rozwinąć je w "jednorożce" - startupy wyceniane na 1 miliard dolarów.

statuetka w kształcie jednorożca na marmurowej podstawie

Laureat każdej kategorii otrzymał nagrodę finansową w wysokości 30 tys. zł. Dwa zauważalne w tym roku nurty to gospodarka o obiegu zamkniętym oraz rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.

???? Zwycięzcą kategorii Inno-Tech została spółka Hey Edu, która stworzyła edukacyjną platformę przyszłości – innowacyjny, kompletny model nauki, pomagający osiągnąć cele edukacyjne i rozwijać swój potencjał. Połączenie wiedzy eksperckiej (w tworzeniu merytorycznej części edukacyjnej produktu), rozwoju sztucznej inteligencji (obsługa klienta) oraz psychologicznego podejścia (mobilizujące elementy grywalizacji), oferuje platformę, która pokazuje, jak uczyć się, by dostrzegać efekty.

Czterech mężczyzn na scenie, jeden z nich trzyma statuetkę, drugi czek.

???? Niekwestionowanym laureatem kategorii Social-Impact została spółka Rebread Cosmetics, która rozwiązuje globalny problem marnowania chleba. W Polsce co roku marnujemy 800 tys. ton niesprzedanego pieczywa. W EU to aż 35 mln ton! Rebread Cosmetics tworzy rozwiązania, dzięki którym czerstwy chleb zmienia się z odpadu w surowiec, który można ponownie wykorzystać, oszczędzając przy tym zasoby, energię i środowisko naturalne opracowuje receptury kosmetyków powstałych w oparciu o ten surowiec. Aktualnie, firma kończy prace nad peelingiem, w którym czerstwe pieczywo jest ścierniwem oraz opracowuje linię codziennych kosmetyków, opartych o bioferment z chleba.

dwóch mężczycn wręczających czek i statuetkę laureatowi

???? W kategorii Start, zwyciężyła spółka StoneOutlet, która rozwiązuje problem odpadów po kamieniarskich, co wpisuje się w koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym – poprzez ponowne wykorzystywanie zasobów naturalnych, pozwala na znaczące ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów. Startup opracował i wdrożył na rynek aplikację mobilną wraz z platformą internetową (marketplace), służącą do katalogowania oraz sprzedaży wartościowych pozostałości poprodukcyjnych z kamienia naturalnego. Ten autorski system inwentaryzacji, umożliwia ponowną sprzedaż materiałów, takich jak granity i marmury, które były poza obrotem handlowym, a jednocześnie ograniczały powierzchnię magazynową. Rozwiązanie zaproponowane przez Laureata konkursu wprowadza innowacyjnew tradycyjnym, rzemieślniczym sektorze gospodarki.

Pięciu mężczyzn na scenie, dwoch trzyma czek, jeden statuetkę.

Kapituła Konkursu przyznała także 2 wyróżnienia. Pierwsze trafiło do Anny Stefańskiej, tworzącej startup jewelry anew – markę z produktami jubilerskimi z drugiego obiegu, która wyróżnia się zrównoważonym podejściem do mody. Przemysł złotniczy odznacza się największą emisją gazów cieplarnianych spośród wszystkich gałęzi górnictwa. Zmiana nawyków zakupowych w kierunku produktów z drugiej ręki, może wpłynąć na te branże, jednak kupowanie szlachetnej biżuterii w takich miejscach jak portale aukcyjne, niesie ze sobą duże ryzyko zostania oszukanym. W jewelry anew każdy produkt zostaje odnowiony i sprawdzony przez eksperta, na podstawie czego otrzymuje odpowiedni certyfikat, zawierający potwierdzenie próby kruszcu czy rodzaju kamienia.

Męzczyzna i dwie kobiety na scenie, jedna z nich trzyma dyplom.

Drugi wyróżniony startup rozwiązuje główne problemy rynku HR. BezCV to portal stworzony przez Agencję Social Media Yo ME. Narzędzie, za pomocą oprogramowania chatGPT, określa umiejętności i preferencje zawodowe pracowników. Kompetencje kandydata są weryfikowane na podstawie formularza opracowanego przez psychologów biznesu i headhunterów. W taki sposób generowana jest baza wyselekcjonowanych kandydatów do pracy na każde stanowisko. Pracodawcy, wykupując dostęp do bazy, optymalizują i automatyzują proces rekrutacyjny oraz zmniejszają fluktuację pracowników. Kandydaci zaś, poznają swoje mocne i słabe strony, wiedzą jak przedstawić je pracodawcom i otrzymują oferty pracy dopasowane do swoich potrzeb. Rozwiązanie pozwala skrócić czas rekrutacji nawet o 400%.

Trzech mężczyzn i jedna kobieta na scenie, jeden mężczyzna trzyma dyplom.

Poza nagrodami finansowymi i wsparciem w promocji, uczestnicy konkursu otrzymali także nagrody od Parterów, a byli nimi: HUAWEI Polska, Kulczyk Investments, Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej, Venture Café Warsaw, miasto stołeczne Warszawa, Koleje Mazowieckie i CIC Warsaw.

Grupa ludzi stojących na scenie, uśmiechnięci, niektórzy trzymają dyplomy, czeki i statuetki.