Cel projektu

logo 1

Realizacja projektu ma na celu zwiększenie puli wsparcia o wysokiej jakości dostępnego dla MŚP w postaci usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym.

Efektem tego będzie dostarczenie na rynek 92 zaawansowanych usług (nowych lub ulepszonych) dedykowanych MŚP tj. o wyższej jakości i jednocześnie dopasowanych do potrzeb odbiorców. Działania zaplanowane w projekcie posłużą skutecznemu przełożeniu zakresu usług na procesy innowacji w celu umożliwienia MŚP dostępu do wyspecjalizowanej wiedzy i narzędzi.

Stanowi to odpowiedz na potrzebę stworzenia warunków do rozwoju firm oraz wprowadzenia mechanizmów stymulujących pro-wzrostowe postawy przedsiębiorców. Ponadto przyczyni się do zwiększenia odsetka Instytucji Otoczenia Biznesu (IOB) specjalizujących się w złożonych usługach kompleksowo realizujących potrzebę ich odbiorców.

W ramach przeprowadzonej analizy potrzeb rynku w zakresie rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości zdefiniowano problemy, które występują się Mazowszu:

  1. niewystarczające dostosowanie usług oraz brak kompleksowego wsparcia ze strony IOB w stosunku
    do potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw.

  2. błędne definiowanie innowacji przez przedsiębiorstwa skutkujące niedostrzeganiem roli innowacji jako czynnika decydującego o przeżywalności i rozwoju firm oraz brakiem wyrażanych potrzeb wdrażania innowacji.

  3. zbyt duży odsetek IOB specjalizujących się w prostych usługach i rozdrobnienie rynku IOB.

Kierując wsparcie do IOB w postaci grantów istotnym jest, aby powstałe usługi w jego wyniku przełożyły się na rozwój MŚP, co będzie miało odzwierciedlenie w wymogach dotyczących ich konstrukcji, m.in.:

  1. usługi umożliwiają zainicjowanie procesu innowacji w przedsiębiorstwach dotychczas nierealizujących takich działań;

  2. usługi spełniają kryteria ich odbiorców, realizujących bądź zamierzających podjąć działania innowacyjne;

  3. powstałe usługi przełożą się na procesy innowacji w sektorach określonych jako obszary inteligentnej specjalizacji;

  4. usługi uwzględniające modułowość i wariantowość, zakładającą możliwość skutecznej implementacji
    w różnych typach przedsiębiorstw;

  5. usługi budują przewagę konkurencyjna przedsiębiorstw, przy wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań.